Brno z návrhu územního plánu vyškrtne některé zamýšlené silnice, proti kterým protestovaly městské části. Ve středu o tom se zástupci čtvrtí dlouze jednali brněnští radní.

Z rozvojového dokumentu zmizí třeba propojka Lesné a Obřan, nebo spojení mezi Řečkovicemi a Ivanovicemi až do Medlánek.

Ve zmíněných Medlánkách je to i zmenšení území určeného k rozvoji a výstavbě. Jakýmsi kompromisem pak zůstala silnice mezi Komínem a Medlánkami kolem letiště, proti které obě čtvrti bojovaly. Magistrát nakonec částečně ustoupil s tím, že propojka nebude široká, bude to prakticky úzká silnice, a tím pádem by neměla do městských částí vést zvýšenou dopravu. Té se zejména Medlánky brání.

„Samozřejmě by to byla zkratka mezi Bystrcí a Komínem na straně jedné, Řečkovicemi, Ivanovicemi a obcemi na sever od Brna. Máme poměrně nezatíženou ulici V Újezdech, kde máme změřeno, že je průjezd 3 500 aut denně. To znamená, že na té komunikaci kolem letiště by to logicky muselo být násobně a toho se prostě bojíme,“ připomíná starosta Michal Marek ze sdružení Občané pro Medlánky.

Změny se taky týkají Černovických teras, Sadové, Žlutého kopce a Červeného kopce. Pro tato území a jejich rozvoj si magistrát zadal vznik podrobnějších studií, ty schválil a do územního plánu je nechá zapracovat. Studie určují třeba podíl bytů a jiných budov včetně ordinací lékařů, obchodů nebo škol.

Zároveň se taky rozšíři možnosti výstavby v Technologickém parku a to podle informací Českého rozhlasu hlavně proto, aby magistrát mohl loni získaný areál výhodněji prodat kvůi výpadkům v příjmech v důsledku koronavirové krize.

Most mezi Sadovou a Lesnou

Přesto, že radní jednali dlouho do noci, na všem se ale nakonec neshodli. Mimořádně proto zasednou ještě v pondělí, kde by měli schválit poslední úpravy. Otazník stále visí nad mostem mezi Sadovou a Lesnou přes údolí Zaječího potoka.

„Je to velmi problematická záležitost, protože Brno-sever most odmítá, městská část Královo Pole ho chce. Zároveň odbor dopravy na něm jednoznačně trvá jako státní správa. Musíme tu záležitost ještě dořešit, ale stejně do ní bude vstupovat odbor dopravy. Uvidíme, jak ta jednání nakonec ještě dopadnou,“ říká radní Filip Chvátal z KDU-ČSL.

Problematická je taky lokalita Palcary v Komíně, kde by míru další zástavby měla určit územní studie. Teď jsou tam navržené plochy pro lehkou výrobu, tedy třeba pro různé haly

Tramvaj na Vinohrady

V územním plánu bude zakreslená taky tramvaj na Vinohrady. Tento návrh prošel, takže v územním plánu vznikne rezerva i pro prodloužení tramvajové trati z Juliánova, a to jednak tak, aby se napojila na trať do Líšně, ale aby vedla i na Pálavské náměstí.

Diskutované zahrádkářské kolonie

Magistrát nakonec podle Chvátala vymezí nové lokality pro zahrádky především v Chrlicích, Tuřanech a Černovicích. Současné zahrádky třeba na Žlutém kopci nebo na Kraví hoře zatím zůstanou do doby, než tam začne plánovaná výstavba. Můžou tedy fungovat dál ve stejném režimu, jako doposud, což se ale svazu zahrádkářů nelíbilo.

Co bude následovat dál?

Příští týden radní schválí poslední pokyny pro odbor územního plánování a rozvoje a taky pro Kancelář architekta města Brna. Ta následně vše zapracuje do druhého návrhu územního plánu. V červnu by měl být hotový a začne jeho další připomínkování ze stran radnic a obyvatel. Nový územní plán musí podle zákona začít platit nejpozději příští rok. V Brně stále platí několikrát aktualizovaný, ale zastaralý plán z 90. let.

Zdroj: brno.rozhlas.cz